dinsdag 27 mei 2014

Heerlijke frisse Vlierbloesemsiroop (Holunderblütensirup)



Heerlijke frisse Vlierbloesem Siroop met Citrusfruit












We lachen speciaal voor de foto;-)....!


Onze wandeltochten in de bergen...Als kind boeit je dat niet zo! 
En de herinneringen daaraan zijn dan ook aan de humeurige kant... Ik kan me nog duidelijk voor de geest halen dat ik vreselijk zat te balen, pijn in mijn benen had en liever met de kabelbaan omhoog ging (wie niet?!) De schoonheid van de bergen, de frisse alpenlucht, de prachtigste bloemen, het ontging mij als kind totaal! 




Liever was ik  achter gebleven op de camping, beneden aan het meer, om daar te zwemmen met onze vriendjes en vriendinnetjes. 

Totdat we bij die gezellige berghut kwamen, waar ze  op het terras heerlijke alpengerechten serveerden. Daarbij dronken we altijd Holunderblütensirup met mineraalwater. Die  heerlijke frisse smaak van vlierbloesem vergeet je nooit meer! 





Nu, zelf ouders geworden, zeulen we onze zoons ook regelmatig mee de bergen in. Achter in mijn hoofd spookt altijd: wat doen we ze aan?! Natuurlijk hebben ze er weinig zin!  Ze zitten veel liever achter hun tablets of smartphones.. en het kost ons enige overredingskracht ze weer in de bergschoenen te krijgen...
Na een inspannend stukje wandelen/klouteren/klimmen  zorgen we er altijd voor dat we uitkomen  bij een gezellige hut op de alm waar we heerlijk kunnen uitrusten en lunchen. Daar paaien we de mannen mee! En natuurlijk is meteen alle inspanning vergeten en genieten we van een heerlijke Vlierbloesemsiroop met mineraalwater!

Vlierbloesem Siroop ingrediënten:

1 bio-citroen
1 bio-sinaasappel
1kg rietsuiker
25 gr citroenzuur/wijsteenzuur (verkrijgbaar bij deToko)
25 st. vlierbloesems (mei-juni)

Bereiding:
Sinaasappel en citroen wassen met warm water en in schijfjes snijden. Suiker, citroenzuur en 1 liter water aan de kook brengen en paar minuten laten koken.

De vlierbloesem zoveel mogelijk ontdoen van groene steeltjes en liefst ongewassen  in een weckglas of pot doen die afgesloten kan worden. Voeg hier de schijfjes sinaasappel en citroen toe en giet hierover de nog warme suikersiroop, zodat alles goed onder de siroop staat. Sluit de pot af en laat ca.3 dagen trekken. Ik zet de pot altijd op een koelere plek, bv in de kelder.  Elke dag even omroeren en ervoor zorgen dat de citroen en sinaasappel goed onder de siroop staan. Anders kan het gaan schimmelen.

Na 3 dagen door een fijne zeef met neteldoek gieten zodat alle harde deeltjes eruit gefilterd worden. De siroop nogmaals aan de kook brengen. Vervolgens in schone flesjes gieten en en goed afsluiten. Deze siroop zou een jaar goed moeten blijven. Dat heb ik nog niet geprobeerd want bij ons is ie normaliter in no-time op...   Ik moet meer maken!

Je kunt ook witte suiker gebruiken; de siroop wordt dan lichter van kleur


TIP:
Ga vlierbloesem plukken na een paar dagen mooi weer op een zonnige dag
Pluk dan alleen de schermen die helemaal open zijn en er fris uitzien met veel
geel stuifmeel. Was de schermen het liefste niet want daarmee was je ook het stuifmeel weg en dat geeft nou juist de meeste smaak. 
Veel plezier bij het plukken!

.






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten