Posts tonen met het label eieren. Alle posts tonen
Posts tonen met het label eieren. Alle posts tonen

maandag 3 maart 2014

De perfecte Kaiserschmarren



Zaterdag hockeyden wij alle drie, mijn broer, jongere zusje en ik. Eerst bij Shinty in Driebergen en later bij Schaerweijde. Iedereen in de familie leefde voor die wedstrijden, mijn moeder kwam vaak kijken en mijn vader zette zich in als scheidsrechter of voor het bestuur.

 Weinig tijd was er over om te koken, dus haalden wij af en toe frietjes bij de lokale snackbar. Maar meestal maakte mijn moeder snel een tomaten-soep met als toetje overheerlijke Kaiserschmarren en verse appelmoes. Eén gote calorieën-bom, perfect voor een zaterdag vol sport! Of gewoon zomaar lekker nagenieten van die heerlijke skivakantie in Oostenrijk!

Nagekookt uit het tijdschrift "Essen und Trinken" nr.3/2006
Ingrediënten:
60 gr rozijnen
( 2 El Stroh rum)
8 eieren (M)
500 ml melk
1 zakje vanillesuiker
250 gr meel (gezeefd)
125 gr suiker
snufje zout
170 gr boter
poedersuiker 
appel- of pruimencompote of bolletje vanille ijs

Bereiding:
Rozijnen 2 uur in rum weken (of in water). Alle eieren splitsen. Eigeel met melk en vanillesuiker beetje schuimig mixen met een handklopper, dan meel er door mengen. Eiwit met snufje zout stijf kloppen en langzaam 50gr suiker  erdoor mixen. Eiwit voorzichtig door het deegmengsel scheppen en vervolgens de rozijnen er voorzichtig door roeren. Bakblik invetten met 20 gr boter en het deeg erover verspreiden. In het midden van een voorverwarmde oven op 220 graden bakken (hete lucht 200 graden). 10 - 15 minuten. Af en toe kijken of de Schmarren niet aanbrandt! Als de Kaiserschmarren mooi goudgeel is uit de oven halen. 


75 gr boter in een anti-aanbak koekenpan smelten. De Schmarren met 2 vorken in grove stukken hakken en de helft van de Schmarren in de boter bruin bakken. Hierbij langzaam 50 gram suiker toevoegen en zo lang bakken tot de suiker licht gekaramelliseerd is en de schmarren een krokant korstje heeft.
Nu de tweede helft van de schmarren op dezelfde manier bakken. Bestrooien met een dikke laag poedersuiker en meteen serveren met de compote of vanille-ijs.
Liebe Grüsse, Elisabeth





dinsdag 11 februari 2014

Quiche Lorraine

Quiche Lorraine uit the Higlands van Elzas-Lotharingen

Toen wij klein waren, in de Sixties en Seventies, huurden wij bij bijzondere gebeurtenissen een zwart-wit televisie.  We zagen de belangrijkste voetbaltoernooien, de eerste mens op de maan en alle Olympische Spelen op een klein zwart-wit schermpje. 
Maar geweldig dat dat was!  
We mochten als kleine kinderen vaak langer opblijven en zaten in onze pyamas (baby dolls, toendertijd een pofbroekje met een pofhesje) naar Ard Schenk en Kees Verkerk te kijken. Rondetijden werden genoteerd en de 10 km was een vel vol getalletjes... 

Mijn moeder maakte dan snel iets makkelijks zoals deze Quiche Lorraine. Gisteren hebben wij deze heerlijke quiche opgepeuzeld, heerlijk met zijn allen voor onze kleurenbuis kijkend naar de helden van nu: Michel en Ronald Mulder en Jan Smeekes. Drink hierbij een groot glas Duitse Hefenweizen of een mooi glas Pinot Noir. Op naar meer van die mooie Olympische heldendaden, Hup Holland Hup!

Quiche Lorraine 

Ingrediënten  bodem:
300 g meel
150 g ijskoude roomboter (in heel kleine stukjes)
0,5 Tl zout
2 eigeel (M)
5 El ijskoud water
Meel voor uitrollen
Zachte boter om vorm in te vetten

Daarnaast:
plastic folie
bakpapier
gedroogde peulvruchten om blind te bakken of keramische bonen

Ingrediënten vulling:
180 g luchtgedroogde Landham of Schwarzwalder Schinken

50 ml witte wijn
70 g  belegen kaas (Gouda)
70 g Gruyère 
3 eieren (M)
250 ml slagroom of nog beter creme  fraiche
zout
peper
nootmuskaat

Bereiding van het deeg:
1. Meel, boter en zout met kneedhaken van een mixer tot een kruimelige massa kneden, tot de boter en het meel bijna helemaal gemengd zijn. Dan eigeel en water toevoegen en zeer kort tot een glad deeg kneden.Deeg tot een ronde bal vormen en met de handen snel tot een vlakke, ronde, ca 3 cm dikke plak drukken. De plak deeg in plasticfolie wikkelen en ca 1 uur in de ijskast laten rusten.

2. Het deeg uitrollen, 3á4 cm groter dan de diameter van de quiche-vorm. Het deeg luchtig om de deegroller oprollen en voorzichtig over een ingevette quiche-vorm leggen. Deeg voorzichtig met de vingers in de vorm drukken, de rand goed aandrukken zodat er geen gaten  onstaan en geen lucht onder het deeg kan komen. Ik rol met de deegroller  over de rand van de vorm en snij zo het deeg mooi af.


3. Het zgn blindbakken is een goede manier om het deeg zonder vulling voor te bakken en het deeg mooi droog wordt. Prik met een vork wat gaatjes in de bodem, zodat evt lucht onder het deeg weg kan. Dan een passend stuk bakpapier verfrommelen en weer glad strijken en in de vorm leggen. De vorm tot halverwege de rand vullen met peulvruchten zodat de bodem tijdens het bakken niet kan rijzen. De deegbodem in een voorverwarmde oven van 180 graden (hete lucht 160 graden) op de 2e richel van onder voorbakken (15 minuten). Dan de bodem uit de oven nemen en de peulvruchten en bakpapier voorzichtig eruit halen. Vervolgens nog 5 minuten verder bakken. Dan de vorm uit de oven en af laten koelen.

Extra tips:
Bij de bereiding van het deeg moet het zeer snel gaan! En niet, zoals ik, vergeten alleen het eigeel te gebruiken en alles met de handen te kneden. Het deeg werd veel te warm door mijn handen, en plakte aan alle kanten... dan beetje meel erbij, waardoor de bodem deze keer te hard was! Nog steeds lekker maar als je het recept volgt heb je  geen extra meel nodig en wordt de quiche veel beter!

4.Voor de vulling het spek in zeer kleine stukjes snijden (2 mm) en in een koekenpan bij middelmatig vuur 3-5 minuten licht aanbakken. Met witte wijn afblussen en bijna geheel in laten koken. Spek laten afkoelen.

5. De twee kaassoorten grof raspen en met het spek vermengen. De spek moet afgekoeld zijn zodat de kaas goed met het spek mengt. De eieren mixen met creme fraiche, zout, peper en nootmuskaat. Let op met zout want de spek kan van zichzelf al erg zout zijn.. De spek met kaas over de quiche bodem verdelen en dan het eiermengsel erover gieten. In een voorverwarmde oven 180 graden ( hete lucht 160 graden)  op de onderste richel 30-35 minuten bakken. De quiche uit de oven nemen en 5 minuten laten rusten, totdat de quiche zich makkelijker uit de vorm laat halen. Wel meteen warm serveren, dat is het lekkerste!

Tip:
Met milde luchtgedroogde ham of Tiroler Schinken is de quiche nog lekkerder dan met spek.
Dit gerecht serveren met een grote frisse salade, het is dan genoeg voor 4 personen. Als voorgerecht kun je de quiche in 8 stukken verdelen.