Posts tonen met het label Spinazie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Spinazie. Alle posts tonen

maandag 3 februari 2014

Tiroler Spinat Spätzle (spinazie-spätzle/pasta)


Tiroler Spinatspätzle

Dit heerlijke pasta-gerecht kun je alleen maken als je in het bezit bent van een Spätzle-pers of -schaaf!
Na wat heen en weer googlen zag ik een Spätzleschaaf tekoop bij de Kookwinkel Oldenhof in Hilversum voor 10,50euro! Goedkoper dan een gemiddelde pastamachine, denk ik.. Maar ook online vind je het één en ander, bv bij Otto of Tchibo. Je maakt hiermee in een handomdraai superheerlijke spätzle! Dit verse "pasta" gerecht waarvan  iedereen in je familie zal smullen, staat in 30 minuten op tafel!  Lekker met een frisse groene salade met bv sinaasappelpartjes! 



Ingredienten:
250 gram verse spinazie
350 gram bloem
2 eieren
zout
80 gr boter
100 gr Bergkäse of Gruyere

Bereiding:
Spinazie goed wassen en nog nat in een pan doen en verwarmen totdat de spinazie indikt. In een vergiet heel goed laten uitdruppen en vervolgens zeer fijn snijden. Bloem, eieren, zout en een kleine 1/2 L water met een pollepel door elkaar roeren/slaan. Tot dat het deeg langzaam van de pollepel loopt. De gehakte en uitgelekte spinazie door het deeg roeren.


Een grote pan water aan de kook brengen en zout toevoegen. Het deeg in kleine porties door de Spätzle-pers/zeef in het kokende water drukken. Je krijgt zo kleine pasta-achtige  deegfliebeltjes die, zodra ze boven komen drijven, met een schuimspaan uit de pan genomen worden. Meteen in een vergiet doen en kort met koud water afspoelen. Dit herhalen tot het deeg op is. Je kunt ze meteen verder verwerken of in de ijskast bewaren tot gebruik.

Spätzle kun je goed van te voren maken en pas vlak voor het serveren opwarmen. In anti-aanbakpan de boter verhitten en de Spätzle daarin kort stoven en pan beetje heen en weer bewegen zodat de spätzle goed warm worden. Kaas erover raspen en meteen opdienen met een lekkere groene salade of wat plakjes tomaat.
Guten Appetit!





maandag 20 januari 2014

Frühlingsstrudel (Lente Strudel)



Onze zoons zijn 14 en 16 jaar oud en zijn een beetje aan het dromen over hun toekomstige studies en het op kamers gaan. Eén van de dingen die ze zich wensen, als ze niet meer zo vaak thuis komen eten, is een eigengemaakt kookboekje met handige, lekkere favoriete recepten van thuis. Daar hoort absoluut hun favoriete recept van mijn Frühlingsstrudel in. Een overheerlijke en gezonde strudel die ook nog super simpel te maken is, wat willen die jongens nog meer?!

Ingredienten:
1 Pakje bladerdeeg (liefst aan 1 stuk op bakpapier, zoals van TanteFannie)
1 Beker Creme Fraiche
750 g Spinazie (liefst verse), gekookt en uitgelekt
250 g Schapenkaas/ Feta
1 ei
4-5 teentjes Koofllook (of minder naar eigen smaak)
Zout
Peper



Bereiding:
Het Bladerdeeg uitrollen en de lap in het midden met Creme Fraiche bestrijken. De goed uitgelekte en afgekoelde spinazie fijn snijden en door elkaar roeren met  knoflook, gebrokkelde Fêta, zout en peper. (even proeven of het zout genoeg is, let op Fêta is ook al beetje zout van zichzelf!) In het midden van het deeg een "lange worst"maken van de spinazie, zijkanten vrij houden en naar binnen klappen. Het deeg oprollen en beetje vast drukken/plakken. Met opgeklopte ei bestrijken voor een mooi bruin korstje. Bakken ongeveer 20 minuten bij 200 graden (hete lucht oven). 

Dit recept is genoeg voor 4 kleine eters. Geef er dan nog een lekkere tomatensalade bij.
Als voorgerecht met een lekker zureroom/bielook sausje.
Of voor 2 hongerige "Spitzbuben" die van een zware training komen;-


Spitzbube is een koosnaampje voor een jongen die wat kattenkwaad uithaalt. Ook zijn het heerlijke Oostenrijks/Duitse Kerst-Koekjes waarvan later meer op deze blog!