maandag 17 februari 2014

Thermomix Demonstratie (allround keukenmachine)

Afgelopen week was ik uitgenodigd voor een Themomix demonstratie in  Hilversum. Ik had nog nooit van Thermomix gehoord en was nieuwsgierig waarom dit, in een aantal landen, zo'n 'hot-selling' apparaat is.

Wij hebben  thuis op het aanrecht een MagiMix die zijn dagelijkse rondjes draait.. En samen met de staafmixer ben ik, tot nu toe, een gelukkige huisvrouw;-) Na wat googlen zag ik dat de Thermomix naast hakken ook kan koken en toen was mijn interesse gewekt!

Sally Baldrick gaf de demo, een Nieuw-Zeelandse expat, die dit wondermachientje al weer wat jaartjes gebruikt. Dagelijks, net als ik mijn Magimix, en dus werd ik nog nieuwsgieriger! Sally begon enthousiast met het maken van poedersuiker (uit gewone suiker!) en deed daar vervolgens wat citroenen en ijsklontjes bij en serveerde ons een heerlijke frisse "Lemonade", alleen de wodka ontbrak...;-)

Als voorgerecht maakte zij in no-time een heerlijke wortel-pompoen soep met koriander en wat ovenverse gorgonzola-broodjes. Het brooddeeg werd als eerste in de machine bereid en vervolgens in de oven geschoven om te laten rijzen/bakken. In dezelfde machine werden toen de groenten/uien gehakt/gestoofd/gekookt tot een prachtig soepje, Ware Magie!

Als hoofdgerecht serveerde Sally een verrukkelijke risotto, ook "from scratch" gemaakt in de Thermomix, ongelooflijk! Het wonder apparaat hakt/snijdt/kneedt/stooft/kookt....
Ook het heerlijke bosvruchten-ijs kwam uit deze Thermomix. Het kan geen koffie zetten en niet frituren, maar verder bijna alles!



Natuurlijk heb ik mijn bedenkingen, want Sally is een ervaren cateraar en sowieso snel en goed met koken  en entertainen van haar gasten. Wat geeft die machine extra? Behalve iets minder afwas want alles gaat in één "pan"...?

Vandaag ging ik in mijn MagiMix poedersuiker maken maar dat lukte niet helemaal. Het werd iets fijner van structuur maar leek totaal niet op poedersuiker , ook niet na 5 minuten draaien in de machine. Kennelijk heeft de Thermomix met zijn 4 gehoekte messen een ander effect. Bij Sally was het met één druk op de knop veranderd van suiker in poedersuiker... 

Die poedersuiker is natuurlijk een leuke binnenkomer. Het echte voordeel van de Thermomix zit 'm, denk ik, in het snijden/hakken/bakken in één machine. Vandaar dat de Duitse fabrikant deze machine Vorwerk noemt, dat legt goed uit wat de machine kan. In Duitsland kun je weinig tot geen voorgesneden/ voor-gehakte groenten vinden. Daar wordt veel meer thuis "from scratch"bereid. Nu doe ik dat ook zoveel mogelijk met de staafmixer en de MM  maar ik moet vervolgens alles overhevelen naar een of meerdere pan(nen) om het verder te bereiden.

Vragen die mij nu naderhand bezighouden zijn: is de machine wel groot genoeg voor een gezin met twee grote jongens die rugbyen....? hoe gaat het met de Nederlandse kost als aardappels, groenten, vlees of een boerenkoolstamppot? Of een gehaktballetje? Ik heb een prachtmachine gezien die veel kan maar wil toch nog wat meer weten van dit wonderapparaat!  Ik denk dat ik me nog maar eens door Sally laat inviteren....

Flip is uitgeteld van de demo en al die dames!











2 opmerkingen:

  1. Ik wist ook niet dat je erin kon koken! Dat moet ik mijn moeder maar eens vertellen, die weet het ook niet. Bedankt voor de tip ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja Bas... voor mij was het ook een "nieuw wonder"... heel gaaf om te zien hoe alles in het apparaat gesneden en gekookt
    /gebakken wordt. Ik moet eigenlijk nog een keer naar een demo om nog eens goed te kijken of het een handige machine is... Als je moeder wil kan ze een demonstratie bijwonen.

    BeantwoordenVerwijderen